نکات مطرح شده در جلسه با اولیای محترم دانش آموزان پایه ی اول تاریخ : 22/9/91

نکات مطرح شده دربرای تقویت املا و روان خوانی دانش آموزان از تمرین هایی در زمینه ی پرورش دقت و افزایش تمرکز حواس  ، تقویت حافظه ی دیداری ، تقویت توالی دیداری و ترتیب منطقی  ، افزیش تمیز دیداری ، تمرین هایی جهت تقویت عضلات کف دست ، افزایش هماهنگی چشم و دست و ... استفاده نمایید . (می توانید از کتاب اختلات دیکته ی و کتاب تقویت مهارت های روان خوانی و درمان اختلال در خواندن دکتر مصطفی تبریزی و سایر کتب مشابه در این زمینه استفاده نمایید .  )

ü     هر روز در خانه روخوانی متن های هر دو کتاب فارسی را بپرسید . نشانه های فارسی و ترکیب های آن ها را بپرسید . هم از روی کتاب هم از روی جداولی که در کتاب چسبانده اند .

ü     قبل از املا متن انتخابی را بخوانند . در حین املا به هیچ وجه برای آن ها صداکشی نکنید . آن ها را وابسته نکنید . نرم طبیعی زمان نوشتن را در نظر بگیرید . سعی کنید املا را به صورت جمله بگویید و در آخر چند تا از کلمات جدید درس را می توانند بنویسند .

ü     خواندن و نوشتن توأم صورت گیرد . در حین نوشتن سرمشق یا املا و حتی بعد از اتمام املا از روی آن بخوانند .

ü     برگه هایی که جهت تقویت روان خوانی و املا  به دانش آموزان داده می شود ، حتما در خانه کار کنند . اجازه دهید خودشان جملات را بخوانند ، اجازه ی فکر کردن به آ ن ها بدهید تا کلمات جدید را رمز گشایی کنند و بخوانند . سپس با چند مرتبه تکرار سرعت در خواندن را بالا ببرند و لحن خواندن را تمرین نمایند . سپس از برخی جملات متن داده شده املا بگیرید .

ü     املای خانه را تصحیح نموده و بازخوردهای لازم را ارائه کنید . گزارش مختصر نحوه ی روان خوانی کتاب بخوانیم ، کتاب کار و متن های داده شده را در دفترشان بنویسید .

ü     در حل پیک های هفته فقط صورت سؤال را برایشان توضیح دهید . پاسخگویی را به خودشان محول کنید و آن ها را به دقت و حوصله داشتن تشویق نمایید  در پر کردن جدول ارزشیابی به معیارها دقت کنید  . خیلی خوب در حد 17-20 ، خوب در حد 14-17 ، قابل قبول 10-14 و نیاز به تلاش در حد نمره ی 6-10 در نظر بگیرید .

ü     گاهی برای تنوع در املا می توانید از املای تصویری ، جمله سازی با کلمات و املای فرزند به والدین ، تکمیل جملات ناقص ، جدول کلمه سازی با هجا یا نشانه ی داده شده و ... استفاده کنید .

ü     املاهای کلاسی دانش آموزان را بررسی کنید . نقاط قوت دانش آموز را تقویت و نقاط ضعف آن ها را ترمیم نمایید . از روی اشکالات املایی چند بار بنویسند و بخوانند .

ü      علاوه بر املا ،  برخی نمونه تمرین های کتاب کار  و نمونه سوال های آموزگار در  پیک هفته را روزانه با آن ها کار کنید . به عنوان مثال : جمله سازی با کلمات در هم ریخته ، جمله سازی با کلمه یا تصویر داده شده ، تکمیل جملات ناقص ، کلمه سازی با نشانه ی داده شده ، کلمه سازی با هجا ها ، و جدول ترکیب صامت و مصوت ها ، جدول های بخش و صدا و ...

ü     گاهی برای تنوع و یادگیری بهتر کلمات جدید می توانید از تلفیق دروس با یکدیگر استفاده کنید . الگو سازی با کلمات ، ساختن کلمه با رنگ های متفاوت خمیر بازی یا کاغذ رنگی یا پوشاندن حروف کلمه دوتایی نوشته شده با خرده کاغذهای مچاله شده ی رنگی ، نوشتن حروف کلمه با رنگ های متفاوت یا از بازی جابه جایی حروف کلمه ، جایگزینی حرف در کلمه ، بازی با نقاط ، جابه جایی نقاط و ... استفاده کنید . . پیدا کردن نشانه ها یا کلمات در روزنامه یا مجلات رشد .

ü     دانش آموزان را برای شرکت در جشنواره ی جابر حیان آماده کنید . می توانید از  نمایشگاه آثار دانش آموزان   در تاریخ 1/11/91 بازدید نمایید  برخی از فعالیت هایی که دانش آموزان می توانند انجام دهند عبارتند از  :

*   علوم : طبقه بندی جانوران یا برگ ها بر اساس شباهت ها ، نقاشی انواع ورزش ها ، تقاشی یک روز بدون آب ، نقاشی فواید جانوران و گیاهان  و ...  

*   ریاضی : الگو سازی با دانه های غلات و حبوبات ، اشکال هندسی برش زده شده با مقواهای رنگی ، نوشتن نماد اعداد با خمیر در کنار رسم چوب خط با نخ کقالی یا کاموا یا نی و یا چوب به همراه همان تعداد شکل برجسته ، درست کردن شکل های جالب متقارن با اشیا یا کاغذ های رنگی و مشخص کردن خط تقارن با نی ، چوب یا نخ قالی و ...

*   هنر : نقاشی با آبرنگ ، گواش ، ماژیک و ساختن کلاژ ( کاردستی نقش برجسته که در آن ها از  اشیا دور ریز مثل پارچه های لباس ، پوسته گردو ، پسته ، تخمه ، نخ های رنگی ، پنبه ، دکمه ، پولک ، صدف های دریایی ، تراشه های مداد ، مقواهای رنگی و ... استفاده شده است .  ساختن شکل جانوران یا میوه ها و ... با گل رس و رنگ کردن آن ، چاپ انگشتی ، رنگ کردن نقاشی با خرده کاغذ های مچاله شده ی  رنگی و....

*    فارسی : چسباندن تصویر کلمه و نوشتن کلمه کنار آن با خمیر های رنگی ، کاغذ های رنگی ،  خرده کاغذ های مچاله شده ی  رنگی ، کوک زدن کلمات دوتایی روی پارچه و ...

*   قرآن :  نوشتن پیام قرانی و در کنار نقاشی یا کاردستی مربوطه و یا داستان و ....

شهرابی آموزگار پایه ی اول دبستان شهید روحی نوش آباد

جلسه با اولیای محترم دانش آموزان پایه ی اول         تاریخ : 22/9/91

نویسنده: shahrabi amene

.:: آخرین مطالب ::.

» راهنمای پروژه جشنواره جابر بن حیان ( دوشنبه بیست و پنجم آذر 1392 )
» جغرافیا در آیات قرآن ( دوشنبه هجدهم آذر 1392 )
» گزارش جشن الفبای کلاس اول لاله دبستان شهید روحی نوش آباد ( شنبه یازدهم خرداد 1392 )
» جلسه گروه آموزشی اندیشه اردیبهشت 92 ( دوشنبه ششم خرداد 1392 )
» گزارش جلسه گروه آموزشی اندیشه فروردین ماه 1392 ( سه شنبه بیست و هفتم فروردین 1392 )
» گزارش جلسه گروه آموزشی دستان های شهید روحی و شهید فکری دی ماه 1391 ( جمعه ششم بهمن 1391 )
» نکات مطرح شده در جلسه با اولیای محترم دانش آموزان پایه ی اول تاریخ : 22/9/91 ( پنجشنبه بیست و سوم آذر 1391 )
» گزارش جلسه ی گروه آموزشی پایه های اول دبستان های شهید فکری و شهید روحی آذر 91 ( چهارشنبه بیست و دوم آذر 1391 )
» گزارش جلسه گروه ای آموزشی پایه های اول مدارس شهید روحی و شهید فکری آبان ماه 1391 ( جمعه بیست و ششم آبان 1391 )
» آموزش الفبای فارسی با شعر ( یکشنبه هفتم آبان 1391 )
» گزارش اولین جلسه ی گروه آموزشی پای های اول دبستان شهید روحی و شهید فکری مهر ماه 1391 ( شنبه ششم آبان 1391 )
» گزارش مراسم پر شور جشن آغاز آموزش قرآن پایه اول دبستان شهید روحی نوش آباد ( پنجشنبه بیست و هفتم مهر 1391 )